Witaminy dla ciężarnych

2

Ciąża to szczególny czas. Niby nie choroba, niby można żyć normalnie, jednak żeby przebiegła stosunkowo gładko i zdrowo, by organizm kobiety podołał dodatkowemu obciążeniu, by nie odbiło się ono negatywnie na zdrowiu przyszłej mamy i maluszka, warto pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim ciężarna powinna zrezygnować z wszelkich używek oraz dbać o swoje zdrowie i kondycję poprzez odpowiednią aktywność fizyczną. Zdecydowanie musi przestrzegać wizyt kontrolnych u swojego lekarza ginekologa-położnika i kalendarza badań. Nie może również zapominać o właściwym odżywianiu. Dieta kobiety w ciąży powinna być dobrze zbilansowana, smaczna i zdrowa. Dobrze by było, gdyby zaspokajała zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Nie zawsze się to jednak udaje, szczególnie w przypadku dostarczania organizmowi witamin. Jeżeli w diecie ich brak, z pomocą przychodzą tzw. suplementy diety. W tym przypadku to nic innego jak witaminy dla ciężarnych w formie tabletek.

witaminy by colindunn, lic. CC BY 2.0

Witaminy w ciąży

Witaminy i minerały to związki chemiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Muszą być mu dostarczane w odpowiednich dziennych dawkach, (które nie są duże). Gdy dochodzi do przedawkowania danej witaminy lub wystąpi jej całkowity/częściowy niedobór, organizm przestaje funkcjonować w sposób właściwy i pojawiają się różne dolegliwości i choroby.

Ogromne znaczenie ma zaspokajanie zapotrzebowania na witaminy w czasie ciąży. Ich niedobór może wywierać negatywny wpływ na zdrowie kobiety i zakłócać prawidłowy rozwoju płodu. Kobieta ciężarna potrzebuje dziennie więcej mikroelementów niż potrzebowała przed poczęciem.

Kwas foliowy dla kobiet w ciąży jest bardzo ważny. Jest to witamina z grupy B, zwana też folanem lub folacyną. Niedobór kwasu foliowego w organizmie kobiety radykalnie zwiększa ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej płodu. Ze względu na ogromnie ważną rolę kwasu foliowego w prawidłowym rozwoju płodu, zaleca się jego przyjmowanie co najmniej na miesiąc przed planowanym poczęciem. 3 miesiące będzie dobrze, a najlepiej by było, gdyby każda kobieta w wieku rozrodczym aktywna seksualnie przyjmowała Folik w dawce 0,4mg dziennie. Wiąże się to z tym, iż znaczny odsetek ciąż to ciąże nieplanowane. Gdy kobieta dowiaduje się, że spodziewa się dziecka, jest to na ogół początek 2. miesiąca ciąży, a procesy istotne dla prawidłowego rozwoju cewy nerwowej już się dokonały. Suplementacja kwasem foliowym powinna trwać przez cały I trymestr, a w razie potrzeby dłużej. Dzięki niej aż o 70 -75% spada zagrożenie wystąpieniem u dziecka m.in. takich wad rozwojowych, jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie, przepuklina mózgowo-rdzeniowa.

Witamina D w ciąży jest również bardzo ważna. Jest niezbędna dla zapewnienia równowagi gospodarki wapniowo-fosforowej w organizmie oraz prawidłowego funkcjonowania tkanek, narządów i komórek. Niedobory witaminy D mogą wynikać z błędów żywieniowych i zbyt krótkiej ekspozycji na działanie słońca (promienie UV). Gdy kobieta w ciąży nie dostarczy zarówno sobie, jak i dziecku, wystarczającej dawki witaminy D, rośnie ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej i stanu przedrzucawkowego. Noworodki i dzieci z niedoborem witaminy D narażone są na krzywicę, astmę, problemy ze szkliwem i kośćmi, występowanie chorób autoimmunologicznych, cukrzycy, nowotworów itp. Aby uniknąć tych schorzeń, niemowlętom podaje się witaminę D3 w kroplach.

Żelazo dla kobiet w ciąży w odpowiedniej dziennej dawce ma istotne znaczenie w zapobieganiu anemii i jej negatywnym skutkom dla zdrowia kobiety i dziecka oraz porodom przedwczesnym. Suplementacja żelaza może odbywać się tylko, jeśli tak zadecyduje lekarz.

Wykazano, że niedobory witaminy A i E mają związek z występowaniem tzw. poronień nawykowych.

Witamina B6 bierze udział w podziale komórek, procesach krwiotwórczych, może minimalizować mdłości. Witamina B12 potrzebna jest przy tworzeniu krwi oraz w budowie układu nerwowego. Witamina B2 odgrywa ważną rolę w procesach przemiany materii.

Wiele pań przyjmuje w ciąży magnez, by zmniejszyć skurcze mięśni, które często pojawiają się pod koniec ciąży.

Witaminy w diecie

Zanim panie sięgną w ciąży po suplementy diety, powinny zadbać o właściwe urozmaicenie swojego menu. Komponując jadłospis zapewniający jak najwięcej niezbędnych organizmowi mikroelementów powinny pamiętać o tym, że mają pewne ograniczenia w spożywaniu niektórych produktów, jak chociażby zakaz spożywania surowego mięsa.

Oto artykuły spożywcze, w których można znaleźć niektóre z niezbędnych w ciąży mikroelementów.

  • Witamina A (Retinol) ? tran, wątróbka, olej z dorsza, marchew, natka pietruszki, żółtka jaj, szpinak, dynia, morele, pomidory.
  • Witamina B1 (Tiamina) ? drożdże, pestki słonecznika, kiełki pszenicy, groch, pistacje, kasza, mięso wieprzowe, ryż brązowy, mąka pełnoziarnista, orzechy laskowe, pieczywo razowe lub graham, ziemniaki.
  • Witamina B2 (Ryboflawina) ? drożdże, wątroba wieprzowa, migdały, jajka, ser biały tłusty, grzyby, łosoś, pstrąg, makrela, groch, fasola, ziarna słonecznika, wołowina, szpinak, małże, mleko pełnotłuste, jogurt, orzechy włoskie.
  • Witamina B3 (Niacyna) ? drożdże, orzeszki ziemne, otręby pszenne, wątróbka, tuńczyk, drób, suszone brzoskwinie, łosoś, migdały, kasza gryczana, soja, pomidory.
  • Witamina B6 (Pirydoksyna) ? drożdże, wątróbka, ziarna soi, kiełki pszenicy, orzechy włoskie, ryby, banany, szpinak, awokado, mąka pełnoziarnista, drób.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) ? drożdże, wątróbka, kiełki pszenicy, szpinak, żółtko jaj, sałata, szparagi, soczewica, brokuły, kapusta, brukselka, buraki.
  • Witamina B12 ? wątróbka, wątroba, śledź, makrela, sardynki, pstrąg, żółtko jaj, mięso, mleko.
  • Witamina C (kwas askorbinowy) ? czarna porzeczka, papryka, brukselka, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki, kiwi, kapusta, cytryny, pomarańcze, pomidory.
  • Witamina D ? tran, śledź, makrela, łosoś, tuńczyk, mleko, jajka, mąka pełnoziarnista.
  • Witamina E ? olej sojowy, słonecznikowy i lniany, oliwa, kiełki pszenicy, migdały, orzechy włoskie i ziemne, sałata, kapusta, szprotki, masło, banany, jajka, mleko.
  • Witamina H (Biotyna) ? wątróbka, żółtka jaj, orzechy włoskie i ziemne, sardynki, migdały, grzyby, naturalny ryż, szpinak, szynka, marchew, pomidory, chude sery.
  • Żelazo ? mięso wołowe, wątroba wieprzowa, żółtka jaj, orzechy, szpinak, awokado.
  • Magnez ? płatki owsiane, kasza gryczana, fasola, groch, soja, kakao, gorzka czekolada, suszone owoce, orzechy.
  • Wapń ? mleko i jego przetwory, warzywa ciemnozielone, warzywa strączkowe, ziarna zbóż, orzechy, pieczywo.

 Czy brać witaminy w ciąży

Najlepsze witaminy dla kobiet w ciążyto oczywiście te dostarczane w formie naturalnej, czyli wraz z dobrze zbilansowaną dietą, w świeżych owocach, warzywach, rybach, produktach zbożowych, nabiale itd. Jednak współczesne panie żyjące w pośpiechu, również w pośpiechu jedzą, nie zawsze przykładając wagę do tego, co na ich talerzu się znajduje. Efektem tego są niedobory witamin, których brak, jak już wiadomo, może mieć bardzo negatywne skutki dla zdrowia przyszłej mamy bądź dla rozwijającego się w jej łonie dziecka. Jednak wcale nie oznacza to, że każda kobieta w ciąży musi przyjmować suplementy

witaminy 2 by colindunn, lic. CC BY 2.0

diety. Decyzja o tym powinna być podjęta wspólnie z lekarzem prowadzącym, na podstawie stanu zdrowia kobiety i płodu, wyników jej badań, trybu życia, jaki prowadzi i diety. Jeżeli wszystko jest w porządku, pani odżywiała się zdrowo już przed poczęciem, a obecnie tak zmodyfikowała jadłospis, aby dostarczyć organizmowi odpowiednie ilości składników odżywczych i witamin, obejdzie się bez witamin dla ciężarnych. Jedynie kwas foliowy, na który zapotrzebowanie trudno jest zaspokoić opierając się na samej diecie, a tak istotny dla zdrowia dziecka, będzie przyjmować co najmniej przez pierwsze 3 miesiące ciąży, a jeżeli zajdzie taka potrzeba (obciążony wywiad, wiek itd.), to nawet do rozwiązania.

Ważne jest, aby panie spodziewające się dziecka, zdawały sobie sprawę, że nawet specjalne witaminy dla kobiet w ciąży należy przyjmować zgodnie z zaleceniem lekarza. Nie wolno w myśl źle rozumianej profilaktyki samodzielnie zwiększać ilości przyjmowanych tabletek. Przedawkowanie witamin może pociągać za sobą bardzo negatywne skutki dla zdrowia mamy i dziecka.

Podstawowy zestaw witamin dla kobiet w ciąży powinien zawierać:

  • kwas foliowy,
  • witaminę A, C, D, E,
  • witaminy grupy B (B1, B2, B6, B12),
  • jod,
  • magnez,
  • żelazo.

Wszystko we właściwych ilościach, nieprzekraczających dziennych norm dla ciężarnych.

Preparaty dla kobiet w ciąży zawierają na ogół różne kombinacje tych witamin, uzupełniane o witaminę PP, cynk, miedź, selen, molibden, chrom, biotynę, potas, kwas pantotenowy, niacynę, DHA, kwas PABA. Niektóre zestawy witamin zawierają również takie składniki, jak imbir, żurawinę, olejek miętowy, które mają łagodzić dolegliwości ciążowe.

Panie w ciąży nie muszą jednak przyjmować wielowitaminowych preparatów. Często wskazana jest suplementacja tylko jednego mikroelementu. Na rynku dostępne są poszczególne witaminy (w dawkach odpowiednich dla kobiet w ciąży) lub zestawy tych, które razem lepiej działają lub się wchłaniają, jak np. żelazo z kwas foliowym i witaminą C.

Kupując witaminy dla ciężarnych panie powinny zacząć od konsultacji z lekarzem i dopasowania odpowiedniego preparatu. Różnią się one bowiem nie tylko składem, ale i dawką danego mikroelementu w tabletce. Jest to o tyle ważne, że przedawkowanie jest równie szkodliwe jak niedobór. Warto również przed zakupem zwrócić uwagę na kształt i wielkość tabletki (bywa, że są one naprawdę ogromne i nie każda pani poradzi sobie z ich połknięciem bez kłopotu).

Podziel się dalej.

O autorze

2 komentarzy

  1. Pamiętam, że w pierwszej ciąży brałam preparaty, które zawierały jod. W drugiej lekarza powiedział, że skoro badania krwi są ok a mój sposób odżywiania akceptowalny to nie ma potrzeby wrzucac w siebie chemii – bo czym że są te suplementy jak nie sztucznie wytworzonymi witaminami?

  2. Ja też brałam witaminy – Maternę. Lekarz kazał mi przyjmować kwas foliowy i witaminy, to postanowiłam brać wszystko naraz.

Dodaj odpowiedź